דף הבית » כללי » אזהרות ה-FDA בנוגע לסיכונים סרטניים הקשורים להשתלות שד
אזהרות ה-FDA בנוגע לסיכונים סרטניים הקשורים להשתלות שד

אזהרות ה-FDA בנוגע לסיכונים סרטניים הקשורים להשתלות שד

הגדלת חזה היא אחד הניתוחים הפלסטיים המבוקשים ביותר, גם בישראל וגם במדינות רבות ברחבי העולם. כל מחקר בנוגע להליך כירורגי זה מעורר באופן טבעי עניין רב, ולכן כדאי מאוד להבין לעומק את עמדת ה-FDA ביחס לסיכונים סרטניים הקשורים לשתלי סיליקון. כאן בעמוד תמצאי מידע מפורט ביחס לשתי אזהרות של ארגון הבריאות האמריקאי שפורסמו ב-2023, וכך תוכלי לקבל החלטה מושכלת לגבייך.

שתי האזהרות שפרסם ה-FDA ב-2023

מנהל המזון והתרופות בארה”ב, ה-FDA, הוא מקור סמכות עבור רוב מדינות העולם ועבור כל מי שרוצה לשמור על בריאות מיטבית. שתי האזהרות שפורסמו ע”י ארגון זה ב-2023 הן:

  1. קיים חשש להתפתחות גידול סרטני – קרצינומה של תאי קשקש (SCC) – אצל נשים שבחזה שלהן יש שתלי סיליקון.
  2. קיים קשר בין סרטן מסוג לימפומה לבין שתלי השד המחוספסים של חברה בשם אלרגן.

מדוע בחר ה-FDA לפרסם את האזהרות?

ה-FDA כמובן פרסם לא רק את האזהרות אלא גם את הגורמים שהביאו אותו להצביע על החששות הנ”ל. לפי ההודעות של הארגון לתקשורת, התקבלו אצלו דיווחים על 10 נשים שחלו בקרצינומה של תאי הקשקש סביב שתלי הסיליקון בחזה. בנוסף, ידועים ל-FDA כ-1,200 מקרים בכל רחבי העולם של לימפומה מסוג BIA-ALCL הקשורים לשתלי השד המחוספסים של חברת אלרגן. 8 מהמקרים התרחשו בישראל. בנוסף ידועים 12 מקרים של נשים עם לימפומה מסוג אחר הקשורה להשתלת שד. ה-FDA מדגיש כי ייתכן שיש מקרים נוספים שהוא לא יודע לגביהם מפני שהם לא דווחו או כלל לא אובחנו.

המסקנות העיקריות בעקבות אזהרות ה-FDA

ב-2022 בוצעו בארה”ב למעלה מ-2 מיליון ניתוחים להגדלת חזה באמצעות שתלי סיליקון. מן הסתם ארה”ב היא לא המדינה היחידה בעולם שבה משתמשים בשתלים אלה לעיצוב מחדש של השדיים: בברזיל בוצעו כ-250,000 הגדלות חזה באותה שנה, בבריטניה כ-20,000, באיטליה כ-40,000 ואפילו באיראן 15,000 נשים עברו השתלת שד. כלומר, מקרי הסרטן משני הסוגים נדירים והסיכוי לפתח את המחלה לאחר השתלה נמוך (אך קיים).

מסקנה שנייה היא חובת המודעות: לכל מי ששוקלת לעבור ניתוח להגדלת חזה מומלץ לקחת בחשבון גם את הסיכון הנמוך אך הקיים הנ”ל, ואת היתרונות של ההליך, וכך לקבל החלטה מתוך מודעות לכל הפרטים.

המלצות חשובות לנשים שעברו השתלת שד

* בדיקת השתלים – ההמלצה היא לעבור בדיקת US אחת לשנה כדי לקבל תמונת מצב עדכנית ומפורטת לגבי מצב השתלים, וכן MRI: פעם אחת 3 שנים לאחר הניתוח ופעם שנייה כשחולפות 10 שנים מההשתלה.

* פניה מידית לרופא – בכל מקרה של הופעת תסמינים חריגים שעשויים להיות קשורים לשתלי הסיליקון: נפיחות באזור, אדמומיות, כאב, הפרשות מהפטמה ושינויים בעור החזה.

* באופן כללי מומלץ לנשים, בלי קשר להגדלת החזה, להגיע פעם בשנה לכירורג שד לצורך גילוי מוקדם של סרטן השד (וכמובן לעבור את הבדיקות שהרופא ממליץ עליהן, בהתאם למאפיינים הספציפיים של כל אישה – גיל, רקע משפחתי ועוד).

סיכום המידע הקיים ביחס למחלות הקשורות לנוכחות של שתלים בחזה

במחקרים קטנים לא נמצא קשר בין שתלי סיליקון, מכל סוג, לבין מחלות אוטואימוניות (מחלות שבהן הגוף תוקף את עצמו). מחקרים גדולים יותר הציגו קשר אפשרי בין שתלים בחזה לבין עלייה בסיכון להתפרצות מחלה אוטואימונית. יש נשים שעברו הגדלת חזה אשר מדווחות על תסמינים דמויי מחלות ראומטיות – מחלות כרוניות אשר פוגעות במפרקים וגם ברקמות סמוכות (רצועות, גידים, שרירים, כלי דם). רוב המחלות הראומטיות הינן אוטו-אימוניות.

על-פי תיאוריה שפותחה כדי לנסות להסביר את התופעה, הסיליקון גורם לחיזוק פעולתה של מערכת החיסון דווקא נגד הגוף. חשוב להדגיש שרוב החוקרים בתחום שוללים את התיאוריה הזו, וגם ה-FDA לא קיבל אותה אלא הורה על המשך איסוף נתונים לצורך מחקר. בכל מקרה, “מחלת שתלי סיליקון” היא לא מצב רפואי מוכר, וכאמור השכיחות של הופעות מחלות מסוגים שונים עקב השתלת שד נמוכה מאוד. יחד עם זאת חשוב לשים לב לכל פרט חריג באזור החזה, ולזכור את הכלל הבסיסי ברפואה: “כשיש ספק, אין ספק – יש לפנות מיד לרופא כדי להבטיח בירור מקצועי”.

מהי קרצינומה של תאי קשקש (SCC)?

קרצינומה של תאי קשקש (squamous cell carcinoma, ובראשי תיבות SCC) היא סוג הסרטן השני בשכיחותו. הגורם העיקרי ל-SCC הוא חשיפה מופרזת לשמש ובפרט לקרינת UVB שידועה כמסוכנת. הסרטן הזה פוגע בתאי קשקש (אפיתל), ובא לידי ביטוי חיצוני בפלאק אדמדם שבמרכזו כיב. סוג נוסף של מופע של SCC הוא פצע שלא מגליד.

אמנם קרצינומה של תאי קשקש עלולה להפוך למחלה מסכנת חיים, אבל ברוב המקרים הסיכוי לריפוי מלא גבוה מאוד. הטיפול המתאים הוא הליך כירורגי לכריתת הפצע, ואם הוא מתבצע בשלב מוקדם לפני שהספיק לשלוח גרורות תושג החלמה. גם כשיש גרורות, יש דרכי טיפול אפקטיביות בסרטן מסוג זה.

מהי לימפומה BIA-ALCL?

לימפומה הינה סרטן שמתפתח בבלוטות לימפה. הבלוטות האלה מהוות חלק מרכזי במערכת החיסון בגוף האדם, והן מפוזרות בכל רחבי הגוף. בין השאר יש בלוטות בולטות בצוואר, במפשעה ובבתי השחי. המחלה נגרמת עקב התרבות בלתי מבוקרת של תאי דם לבנים במערכת הלימפה, כשיש לכך סיבות אפשריות רבות. התסמינים העיקריים הם הזעת לילה, תיאבון ירוד, עייפות, שיעול במשך תקופה ארוכה, כאבי בטן ממושכים ועייפות בלתי מוסברת.

המונח BIA-ALCL הוא ראשי תיבות של הביטוי Implant Associated – Anaplastic Large Cell Lymphoma Breast. ה-FDA הכיר בלימפומה מסוג BIA-ALCL ב-2011. מדובר במחלה נדירה שמתפתחת בין שתלי הסיליקון בחזה לבין הצלקת הפנימית שמייצר הגוף סביב השתל. המחלה זוהתה בעיקר במקרים של הצבת שתלים מחוספסים, והחשד הוא שהגורם ללימפומה הוא לא הסיליקון אלא המרקם של המעטפת של השתל.

השכיחות כאמור נמוכה מאוד, וברוב המקרים שאובחנו המחלה טופלה בהצלחה ע”י הסרת השתלים ביחד עם הצלקת שהקיפה אותם.

ה-FDA פרסם אזהרות בנוגע לסיכונים סרטניים הקשורים להשתלת שד, אבל לא המליץ לנשים להימנע מהגדלת החזה. השכיחות של הופעת מחלות סרטניות אצל נשים עם שתלי סיליקון בחזה נמוכה מאוד. לפני ההחלטה על ניתוח פלסטי יש באופן טבעי שיקולים רבים שחשוב לקחת בחשבון, ובהם פרסומי ה-FDA. כמו כן נדרשת הקפדה על בדיקות תקופתיות לאחר השתלת שד, בהתאם להנחיות הרופא שביצע את ההליך.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן