דף הבית » כללי » קרטוקונוס: האם ניתן למנוע ומה ניתן לעשות כדי לשפר את הראייה?
antiaging beauty treatment

קרטוקונוס: האם ניתן למנוע ומה ניתן לעשות כדי לשפר את הראייה?

קרטוקונוס היא מחלת ראייה שמתפתחת בדרך כלל בגיל העשרה. היא מתבטאת בעיוות בצורת הקרנית – הקרנית שצורתה הטבעית עגולה מתעוותת ומקבל לאורך זמן צורה של קונוס. צורת הקונוס משפיעה על אופן כניסתן של קרני האור לעין וכך למעשה גורמת לעיוותים בראייה ולאורך זמן לקוצר ראייה. 

קרטוקונוס נגרמת בשל סיבות גנטיות או בשל שפשוף יתר של העין. כיום לא ניתן למנוע לחלוטין את הופעת המחלה או לרפא אותה אך ניתן בהחלט לנקוט באמצעים שיאטו את התפתחותה וישפרו מאוד את איכות החיים של הלוקים בה. על כן, חשוב לדעת כי היותה מחלה גנטית מעלה מאוד את הסיכוי שגם לבני משפחה נוספים, פרט לאדם שלקה במחלה, יש קרטוקונוס או שיש להם סיכוי לפתח קרטוקונוס בעתיד. על כן, אם ישנו אבחון של קרטוקונוס במשפחה כדאי שגם יתר בני המשפחה יילכו להיבדק.

מדוע חשוב לאבחן קרטוקונוס בשלב מוקדם?

כאמור, מחלת העיניים שנקראת קרטוקונוס היא מחלה שמתפתחת באופן איטי יחסית. גילוי מוקדם שלה יכול לאפשר לנקוט באמצעים מלאכותיים כדי לשפר את הראייה ולהאט את העיוות בקרנית. דבר משמעותי מאוד שיכול להאט את המחלה או הימנעות משפשוף העין, פעולה שמקדמת מאוד את המחלה. כדי למנוע גרד יש להשתמש בטיפות מיוחדות שמקלות על תחושת הגרד.

בשלבים המוקדמים יחסית של המחלה ניתן לתקן את העיוות בראייה בעזרת משקפי ראייה או בעזרת עדשות מיוחדות שמפצות על העיוות בקרנית ומדמות באופן מלאכותי קרנית בריאה ועגולה. בשלבים מאוחרים יותר ניתן לבצע בעין טיפול המשלב קרינת אולטרה סגול וטיפות ויטמין B2. התגובה הכימית של המפגש ביניהם תורמת למצב הראייה ויכולה לשפר את מצב הקרנית. בשלב מסוים, לא ניתן עוד לשפר את הראייה באמצעים מלאכותיים כמו עדשות ומשקפיים ורופא העיניים עשוי להמליץ על ניתוח השתלת קרנית.

האם ניתן לזהות קרטוקונוס באופן עצמאי?

בשלביה הראשוניים של המחלה לא ניתן בדרך כלל להבחין בפגיעה בראייה, שכן העיוות הוא איטי. עם זאת, שינויים בתדירות גבוהה במספר המשקפיים עשויים להצביע על קרטוקונוס ועל כן מומלץ ללכת להיבדק אצל רופא עיניים שיוכל לבדוק את העין במיקרוסקופ או דרך מיפוי של הקרנית. אלו הן בדיקות פשוטות שניתן לבצע בכל מרפאת עיניים.

לסיכום: קרטוקונוס היא מחלת עיניים שגורמת לעיוות בקרנית שמשפיעה על מפגש קרני האור עם העין, דבר שגורם לפגיעה בראייה. לא ניתן למנוע את המחלה או לרפא אותה אך ניתן להקל עליה ולהאט אותה. 

למידע נוסף גלשו לאתר מומלץ בקישור הזה.

צרו איתנו קשר

אהבתם? שלחו לחבר\ה שחייב\ת לדעת גם!

דילוג לתוכן